احادیث در فضیلتِ آن زیاده از حدّ احصا است. از حضرت امام صادق علیه السلام است که فرمودند : ما امر می کنیم کودکان خود را به تسبیح فاطمه علیها السلام چنانچه امر می کنیم ایشان را به نماز؛ پس آن را ترک مکن که هر که مداومت نماید بر آن شقی و بدبخت نمی شود.
کافی، ج 3، ص 343، باب التعقیب بعد الصلاه و الدعاء؛ تهذیب الأحکام، ج 2، ص 105
و در روایات معتبره وارد شده که: ذکر کثیر که خدای تعالی در قرآن مجید به آن امر فرموده تسبیح حضرت فاطمه است؛ و هر که بعد از هر نماز بر آن مداومت نماید خدا را بسیار یاد کرده، و به آیه کریمه «وَ اذْکُرُوا اللّه َ ذِکْراً کَثیراً» عمل نموده.
وسایل الشیعه، ج 6، ص 443، باب استحباب ملازمه تسبیح الزهراء علیهاالسلام ؛ معانی الأخبار، ص 193، باب معنی ذکر اللّه کثیرا.
و به سند معتبر از امام محمّد باقر علیه السلام مرویست که: هر که تسبیح فاطمه علیهاالسلام بگوید و بعد از آن استغفار کند خدا او را بیامرزد، و آن بر زبان صد است، و در میزانِ عمل هزار است، و شیطان را دور می کند، و خدا را خوشنود می گرداند.
وسایل الشیعه، ج 6، ص 442، باب استحباب ملازمه تسبیح الزهرا علیهاالسلام ؛ ثواب الأعمال، ص 163، ثواب تسبیح فاطمه الزهراء علیهاالسلام
و به سندهای صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقولست که: هر که تسبیحِ آن حضرت را بعد از نماز بگوید _ پیش از آن که پاها را از هیأتِ نماز بگرداند _ آمرزیده شود، و بهشت او را واجب گردد.
من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 320، باب وصف الصلاه من… ؛ فلاح السائل، ص 165، فصل التاسع عشر فیما نذکره من فضل
و در حدیث معتبر دیگر فرمود که: تسبیح فاطمه را بعد از هر نماز خواندن بهتر است از آن که هر روز هزار رکعت نماز بگذارد.
و در روایت معتبر از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام است که فرمودند : عبادتِ الهی کرده نشده است به چیزی از تمجید و تعظیم که بهتر از تسبیح حضرت فاطمه علیهاالسلام بوده باشد، و اگر از آن چیزی بهتر می بود حضرت رسول صلی الله علیه و آله آن را به حضرت فاطمه عطا می نمود.
کافی، ج 3، ص 343، باب التعقیب بعد الصلاه و الدعاء؛ تهذیب الأحکام، ج 2، ص 105، باب کیفیه الصلاه و صفتها
و احادیث در فضل آن زیاده از آنست که در این رساله ایراد توان نمود.
و در کیفیّت آن اختلافی در احادیث هست، و اشهر و اظهر آنست که: سی و چهار مرتبه «أللّه ُأکْبَر»، پس سی و سه مرتبه «اَلْحَمْدُللّه ِِ»، پس سی و سه مرتبه «سُبْحانَ اللّه ِ» بگوید. و در بعضی از روایات «سُبْحانِ اللّه ِ» پیش از «اَلْحَمْدُللّه ِِ» وارد شده.
و بعضی از علماء جمع به این نحو کرده اند که: بعد از نماز به طریق اوّل بخواند، و در
و سنّت است که بعد از تمام کردن تسبیح یک نوبت «لا إِلهَ إِلاّ اللّه» بگوید؛ چنانچه از حضرت صادق علیه السلام مرویست که: هر که بعد از نماز فریضه تسبیح فاطمه علیهاالسلام را بگوید و از عقب آن یک مرتبه «لا إِلهَ إِلاّ اللّه» بگوید خدا او را بیامرزد.
و بهتر آنست که به تربت حضرت امام حسین علیه السلام حساب آن را نگاه دارد، و در جمیع اذکار سنّت است.
مقباس المصابیح در تعقیبات نماز و آثار آن/ محمدباقر مجلسی اعلی الله درجة
بعد از ثبت دیدگاه نتیجه پایین تر نمایش داده میشود